Πριν την κατάρρευση της Silicon Valley Bank στις 10 Μαρτίου 2023, οι συζητήσεις στο Twitter μεταξύ των επενδυτών σχετικά με την τράπεζα αυξήθηκαν – συμβάλλοντας στην τροφοδοσία του bank run (τραπεζικού πανικού) για την SVB (φωτογραφία, επάνω, από το Reuters).
Αυξήθηκαν απότομα τα tweets
Οπως εξηγούμε στο νέο μας έγγραφο εργασίας, «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως καταλύτης τραπεζικής λειτουργίας», αυτά τα tweets αποσταθεροποίησαν επίσης άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με αδύναμους ισολογισμούς, γράφουν στο The Conversation, οι καθηγητές Tony Cookson και Christoph Schiller.
Ο αριθμός των tweets που ανέφεραν το «SIVB», τον δείκτη μετοχών της τράπεζας (stock ticker), αυξήθηκε απότομα στις 9 Μαρτίου γύρω στις 9 π.μ. EST (ώρα ανατολικής ζώνης).
Αυτό συνέβαινε περίπου δυόμισι ώρες πριν ξεκινήσουν τα tweets με την «SVB» ή «Silicon Valley Bank», τα οποία ήταν μέρος μιας συζήτησης γενικότερου ενδιαφέροντος.
Αυτή η άνοδος στα tweets των επενδυτών συνέπεσε με την ταχεία πτώση της τιμής της μετοχής της τράπεζας στις 9 Μαρτίου, η οποία συνεχίστηκε στις συναλλαγές μετά το ωράριο λειτουργίας και πριν ανοίξει η αγορά το επόμενο πρωί.
Οι συναλλαγές στη μετοχή της SVB σταμάτησαν στις 10 Μαρτίου, την ημέρα που κατέρρευσε η τράπεζα.
Η διαπίστωση
Μαζί με αρκετούς άλλους συναδέλφους, ομαδοποιήσαμε τις τράπεζες των ΗΠΑ με βάση τον αριθμό των tweets που αναρτήθηκαν σχετικά μ’ αυτές, και με βάση την ευπάθειά τους, σ’ ένα πιθανό bank run.
Για να μετρήσουμε την ευπάθεια, πολλαπλασιάσαμε τις ζημίες που υπέστησαν οι τράπεζες λόγω της σειράς αυξήσεων των επιτοκίων που ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2022, με το ποσοστό των καταθέσεών τους που ήταν κάτω από το ασφαλιστικό όριο των 250.000 $ ανά λογαριασμό της Federal Deposit Insurance Corp.
Διαπιστώσαμε ότι οι μετοχές των τραπεζών με μεγάλη δραστηριότητα στο Twitter τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο παρουσίασαν πολύ μεγαλύτερη πτώση τον Μάρτιο.
Αυτή η επίδραση ήταν ισχυρότερη για την ομάδα των τραπεζών με τη μεγαλύτερη ευπάθεια. Μία από αυτές ήταν η First Republic Bank, η οποία ακολούθως χρεοκόπησε την 1η Μαΐου.
Οταν εξετάσαμε τι συνέβη με τις μετοχές όλων των τραπεζών μ’ ευάλωτους ισολογισμούς, από τις 6 Μαρτίου έως τις 13 Μαρτίου, το ένα τρίτο των τραπεζών με τα περισσότερα tweets παρουσίασαν πτώση στις τιμές των μετοχών τους κατά μέσο όρο περίπου δύο φορές μεγαλύτερη από τις άλλες.
Γιατί έχει σημασία
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής των ΗΠΑ έχουν αναγνωρίσει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έπαιξαν ρόλο στην κατάρρευση της Silicon Valley Bank.
Η υπάρχουσα γνώση σχετικά με τον τραπεζικό πανικό (bank run) προέρχεται κυρίως από την τραπεζική κρίση κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Υφεσης. Τότε, από στόμα σε στόμα, κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης και δημόσια μηνύματα, όπως μεγάλες ουρές έξω από τράπεζες, σκόρπιζαν τον πανικό στους πελάτες τους.
Το εύρος του κοινού και η γρήγορη διάδοση των ιδεών κάνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ξεχωρίζουν από τις εφημερίδες και τις ειδήσεις, καθώς τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης βασίζονται κυρίως στη μονόδρομη επικοινωνία από επίσημες πηγές προς το ευρύ κοινό.
Αυτό σίγουρα θα παραμείνει ένα σημαντικό ζήτημα για τις τράπεζες, ειδικά καθώς άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν προβλήματα παρόμοια μ’ εκείνα που διέλυσαν την SVB.
Τι άλλες έρευνες γίνονται
Μια αναφορά για τη χρεοκοπία της SVB που δημοσίευσε η Ομοσπονδιακή Τράπεζα στις 28 Απριλίου υπογραμμίζει πολλά από τα σημεία που αναφέραμε στο έγγραφό μας.
Επισημαίνει την ανεπαρκή διαχείριση κινδύνων από την SVB, σε συνδυασμό μ’ ένα μεγάλο μέρος των καταθετών που συγκεντρώνονται στην κοινότητα των startups της Silicon Valley, οι οποίοι είναι συχνά πολύ ενεργοί και πολύ συνδεδεμένοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μια άλλη ομάδα μελετητών, με επικεφαλής τον καθηγητή οικονομικών του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, Itamar Drechsler, διαπίστωσε ότι η πρόσφατη αύξηση των ανασφάλιστων λογαριασμών καταθέσεων μπορεί ν’ αποσταθεροποιήσει τις τράπεζες.
Οπως υποδηλώνει η συνεχιζόμενη έρευνα από ομάδα ερευνητών στο Πανεπιστήμιο Columbia και στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, αυτός ο κίνδυνος μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω από την άνοδο των πλήρως ψηφιακών τραπεζών και των εφαρμογών mobile banking.
Τι δεν είναι γνωστό
Οι καταθέτες που απέσυραν γρήγορα χρήματα από την SVB βασίστηκαν επίσης σε ιδιωτικά κανάλια επικοινωνίας, όπως ομαδικά μηνύματα κειμένου, Slack και WhatsApp, καθώς και τηλεφωνικές κλήσεις, για να μοιραστούν τους φόβους και τις ανησυχίες τους.
Αλλά επειδή δεν υπάρχουν δημόσια διαθέσιμα δεδομένα, είναι δύσκολο να μάθουμε ποιο ρόλο έπαιξαν αυτές οι λιγότερο συνηθισμένες συνομιλίες στην επιτάχυνση του τραπεζικού πανικού (bank run) για την SVB.