Μια ακόμη πίεση σε αυτήν που ασκεί ήδη εδώ και πάνω από έναν χρόνο ο υψηλός πληθωρισμός έρχεται να προσθέσει η διολίσθηση του ευρώ, αφού τροφοδοτεί έμμεσα την αύξηση των τιμών στα καύσιμα και κάποιων από τις πρώτες ύλες, οι οποίες εισάγονται από τρίτες χώρες, αφού τιμολογούνται σε ποσοστό 65% σε δολάρια.
Χθες, η ισοτιμία ευρώ δολαρίου βρέθηκε σε ιστορικά χαμηλά από την εισαγωγή του ευρωπαϊκού κοινού νομίσματος, το οποίο για κάποιες ώρες κινήθηκε με ισοτιμία χαμηλότερη από το 1:1 σε σχέση με το δολάριο, όπως και σήμερα. Οι αιτίες για τις οποίες οι αγορές πουλάνε ευρώ και αγοράζουν δολάριο είναι δύο, αναφέρει το capital.
Ένας δεύτερος καθοριστικός παράγοντας είναι το γεγονός ότι η ΕΕ οδεύει σταθερά σε έναν χειμώνα όπου είναι πιθανό τα καύσιμα να μοιράζονται με δελτίο, στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης. Αυτό έχει αυξήσει τις φωνές που θέλουν την οικονομία της Ευρωζώνης να αντιμετωπίζει πλέον το φάσμα της ύφεσης.
Οι δύο αυτοί παράγοντες κάνουν το ευρώ να χάνει συνεχώς έδαφος κάτι που κάνει πιο ακριβές τις εισαγωγές σε δολάριο, αλλά βοηθάει τις μεγάλες εξαγωγικές βιομηχανίες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία) να είναι πιο ανταγωνιστικές σε τιμές από τους ανταγωνιστές τους.
Στην Ελλάδα, η διπλή πίεση από το αδύναμο ευρώ και τη συνεχή αύξηση των τιμών μειώνει το ΑΕΠ όσο αυξάνεται η αξία των εξαγωγών και παράλληλα μειώνει και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, αυξάνοντας το έλλειμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Παρά τις διψήφιες αυξήσεις στις εξαγωγές από το 2019, η σχέση εισαγωγών-εξαγωγών σε όρους καθαρής αξίας είναι 1,75:1. Στο α' πεντάμηνο του έτους το σύνολο των εξαγωγών μας έφτασε τα 20,5 δισ. ευρώ, ενώ οι εισαγωγές μας ήταν 35,2 δισ. ευρώ. Από τις εισαγωγές μας τα 19,5 δισ. είναι από τρίτες χώρες, οι οποίες μας προμηθεύουν εκτός των άλλων και με καύσιμα, τα οποία τιμολογούνται σε δολάρια. Αντίστοιχα οι εξαγωγές σε τρίτες χώρες δεν ξεπερνούν τα 9,3 δισ. ευρώ.
Ειδικά για την Ελλάδα το σχετικό πλεονέκτημα για πιο ανταγωνιστικές εξαγωγές λόγω αδύναμου ευρώ ισοσκελίζεται σχεδόν πλήρως από το γεγονός ότι ακόμη η χώρα μας είναι εισαγωγική οικονομία (εισάγει περισσότερα από ό,τι εξάγει), καθώς επίσης και από το γεγονός ότι τα μηχανήματα και οι πρώτες ύλες για την παραγωγή εξαγωγιμών προϊόντων είναι εισαγόμενα.
Μια δεύτερη ζημιά είναι η μείωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας. Το γεγονός ότι το 65% των εισαγωγών από τρίτες χώρες (το υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα στα κράτη-μέλη της ΕΕ) τιμολογείται σε δολάρια διογκώνει ταχύτερα το εμπορικό έλλειμμα, κατ' επέκταση και το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών. Τούτο δίνει την εικόνα μια οικονομίας, η οποία για να καλύψει τις ανάγκες της, θα πρέπει να πληρώνει όλο και μεγαλύτερα ποσά.
Μόνο "αντίβαρο" ο τουρισμός
Το μόνο αντίβαρο στην αύξηση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο φέτος αναμένεται να ξεπεράσει το 7,6% του ΑΕΠ, είναι οι αυξημένες εξαγωγές υπηρεσιών, κυρίως μέσω των κλάδων του τουρισμού και των μεταφορών. Το γεγονός ότι ο τζίρος του τουρισμού μπορεί να φτάσει για φέτος ακόμη και τα 19 δισ. ευρώ δίνει μια ελπίδα ότι θα αντισταθμίσει ως ένα μέρος τη διπλή αρνητική επίδραση από την διολίσθηση του ευρώ και τον συνεχώς αυξανόμενο πληθωρισμό.