Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής και στο σύνολό του, από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομιών με τίτλο, «Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων-ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας 2021/2167, επανεισαγωγή του προγράμματος “Ηρακλής” και άλλες διατάξεις».
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκε μόνο η κοινοβουλευτική πλειοψηφία ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταψήφισαν.
Είχαν προηγηθεί ονομαστικές ψηφοφορίες που είχε ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ επί έξι άρθρων καθώς και μίας υπουργικής τροπολογίας, η οποία αφορά την εξαίρεση από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου των συναλλαγών του ΤΑΙΠΕΔ.
Όλες ψηφίστηκαν κατά πλειοψηφία.
Ειδικότερα, σε σύνολο 297 βουλευτών ψήφισαν:
Υπέρ της αρχής: «Ναι» 158, «Όχι» 139
Άρθρο 7: «Ναι» 190, «Όχι» 97, «Παρών» 10
Άρθρο 38: «Ναι» 158, «Όχι» 129, «Παρών» 10
Άρθρο 40: «Ναι» 190, «Όχι» 97, «Παρών» 10
Άρθρο 66: «Ναι» 158, «Όχι» 139
Άρθρο 89: «Ναι» 158, ‘Όχι» 139
Άρθρο 107: «Ναι» 158, «Όχι» 139
Υπουργική τροπολογία: «Ναι» 158, «Όχι» 139
Όλες οι αλλαγές για τους δανειολήπτες
Σημειώνεται πως μ το νομοσχέδιο θεσπίζονται υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και σεβασμού των δικαιωμάτων των οφειλετών για τους servicers. Είναι, ουσιαστικά, η πρώτη φορά που τίθενται τέτοιοι κανόνες όσον αφορά τη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης, που συνδυαστικά με την Κοινοτική Οδηγία 2021/2167 αυξάνουν σημαντικά τον βαθμό προστασίας των δανειοληπτών. Συγκεκριμένα, καθένας από τους δανειολήπτες αποκτά πλέον το δικαίωμα να έχει προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ. Η ελλιπής ενημέρωση ήταν ένα από τα βασικά παράπονά τους, αφού μετά τις μαζικές πωλήσεις στα funds, αλλά και την ανάληψη της διαχείρισης από τους servicers απώλεσαν κάθε δυνατότητα να παρακολουθούν τη διαδρομή του δανείου τους, αγνοώντας ακόμη και αυτές τις βασικές παραμέτρους.
Ακόμη,για τον εξωδικαστικό μηχανισμό οι αλλαγές είναι τρεις: α) η πρόταση αναδιάρθρωσης του χρέους των ευάλωτων οφειλετών γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτή από τράπεζες, servicers και Δημόσιο. β) Βελτιώνεται ο αλγόριθμος για δάνεια με εμπράγματη εξασφάλιση για όλους τους δανειολήπτες. γ) Ορίζεται σε 3% σταθερό για τρία έτη το επιτόκιο για όλες τις ρυθμίσεις. Αυτό σημαίνει πως οι πιστωτές δηλαδή δεν μπορούν να απορρίψουν την πρόταση για τους ευάλωτους.
Τέλος, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τόσο οι εταιρείες πιστώσεων όσο και οι servicers θα μπορούν, εφόσον λάβουν την απαιτούμενη άδεια, να χορηγούν δάνεια για σκοπούς (και) αναδιάρθρωσης. Αυτό σημαίνει ότι οι οφειλέτες που δεν μπορούσαν -για εποπτικούς κυρίως λόγους- να χρηματοδοτηθούν από τις τράπεζες έχουν πλέον μία δεύτερη ευκαιρία.