Διπλασιάστηκαν οι προσφυγές των φορολογούμενων εναντίον της εφορίας το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Συγκεκριμένα το προηγούμενο έτος η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) εξέτασε 10.268 υποθέσεις έναντι 4.951 το 2020, οι οποίοι ζητούσαν την ακύρωση των φόρων και προστίμων που τους είχαν επιβληθεί.
Μάλιστα, από τις παραπάνω υποθέσεις οι περίπου 3.500 αφορούν αναδρομικά συνταξιούχων με τους μισούς να φεύγουν κερδισμένοι (όσοι είχαν προσφύγει στο ΣτΕ) από την ΔΕΔ, ενώ για τους υπόλοιπους οι υποθέσεις απορρίφθηκαν, αναφέρει το capital.gr.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, τέσσερις στους 10 φορολογούμενους δικαιώθηκαν από την διεύθυνση επίλυσης φορολογικών διαφορών ενώ για τους υπολοίπους είτε οι υποθέσεις τους απορρίφθηκαν, είτε παραιτήθηκαν, είτε απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία. Συνολικά το 82,4% των προσφυγών εξετάστηκαν πριν από την προβλεπόμενη από το νόμο καταληκτική ημερομηνία.
Ειδικότερα, ο αριθμός των ενδικοφανών προσφυγών που εξετάστηκαν το 2021 ανήλθε σε 10.268. Από αυτές οι 3.202 εξετάστηκαν και έκλεισαν και όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ έγιναν δεκτές εν μέρει ή εν όλω οι 1.289, 1.845 απορρίφθηκαν, 19 φορολογούμενοι δήλωσαν παραίτηση, ενώ οι υπόλοιπες απορρίφθηκαν σιωπηρώς δηλαδή χωρίς να εξεταστούν.
Δηλαδή το 23,7 των αποφάσεων γίνεται δεκτό κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι ελεγκτές θα πρέπει να είναι περισσότερο προσεχτικοί κατά την επιβολή φόρων και προστίμων, ενώ ταυτόχρονα οι εγκύκλιοι και οι οδηγίες της ΑΑΔΕ δεν θα πρέπει να αφήνουν περιθώρια διασταλτικών ερμηνειών από του ελεγκτές.
Ωστόσο, 3.069 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις δεν κάνουν αποδεκτές τις αρνητικές για αυτούς αποφάσεις της ΔΕΔ και προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια. Αν και ο χρόνος εκδίκασης των υποθέσεων είναι μακρύς είναι εξαιρετικά πιθανό να κερδίσουν τις υποθέσεις και αυτό, όχι επειδή οι αποφάσεις της αρμόδιας διεύθυνσης δεν είναι σωστές αλλά δυστυχώς αρκετές φορές το δημόσιο εκπροσωπείται ελλιπώς.
Παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι υποθέσεις που εξετάστηκαν κατά 107,3%, η Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών έχει φρακάρει. Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο οι εκκρεμείς υποθέσεις ανέρχονταν σε 9.646 πολλές από τις οποίες η αρμόδια διεύθυνση κατάφερε να τις εξετάσει με αποτέλεσμα να εκκρεμούν σήμερα 3.367.
Βέβαια στο νούμερο αυτό αναμένεται να προστεθούν και άλλες καθώς ολοένα και περισσότερες προσφυγές κατατίθενται τα τελευταία χρόνια και όπως φαίνεται υπάρχει υπο-στέλεχωση
Σημειώνεται ότι ενδικοφανείς προσφυγές υποβάλλονται για την επανεξέταση των πράξεων της φορολογικής διοίκησης στο πλαίσιο της διοικητικής διαδικασίας.
Στόχος είναι η επίλυση των φορολογικών διαφορών σε σύντομες προθεσμίες, ώστε να επιτυγχάνεται η συντομότερη είσπραξη δημοσίων εσόδων και η αποσυμφόρηση των διοικητικών δικαστηρίων από υποθέσεις που μπορούν να επιλυθούν σε επίπεδο φορολογικής διοίκησης. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται μέσω της αρμόδιας φορολογικής αρχής (ΔΟΥ και Ελεγκτικά Κέντρα), ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται από 1/1/2014 και εφεξής σε βάρος του από τη Φορολογική Αρχή, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη Διοικητική Δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας.
Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη. Σημειώνεται ότι για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.