Η Αργεντινή βρίσκεται σε κρίση: δεν υπάρχουν αρκετά αυτοκόλλητα της Panini από το ερχόμενο Μουντιάλ του Κατάρ για να καλύψει την τεράστια ζήτηση. Οι τιμές αυξάνονται διαρκώς. Οι καταστηματάρχες ανησυχούν για τις εκτεταμένες ελλείψεις. Ο βασικός προμηθευτής της Αργεντινής παλεύει να καλύψει τη ζήτηση. Οι απελπισμένοι καταναλωτές στέκονται με τις ώρες στις μεγάλες ουρές που έχουν σχηματιστεί στα αστικά κέντρα. Το υπουργείο εμπορίου της χώρας αποφασίζει να συνεδριάσει μαζί με κορυφαίους αξιωματούχους της κυβέρνησης προκειμένου να βρεθεί μια λύση.
Κάθε τέσσερα χρόνια, φαν του ποδοσφαίρου σε ολόκληρο τον κόσμο ξετρελαίνονταν με το Παγκόσμιο Κύπελλο και τα συλλεκτικά αυτοκόλλητα, γνωστά ως figuritas. Φέτος, το χόμπι της συγκέντρωσης όλων των αυτοκόλλητων για να γεμίσει το άλμπουμ Panini World Cup, εκτοξεύθηκε στην Αργεντινή. Και τα προβλήματα προσφοράς και ζήτησης, η κρίση του πληθωρισμού στη χώρα και η άνοδος των προσδοκιών για την ομάδα της Αργεντινής κατέστησαν τα figuritas δυσεύρετα, σύμφωνα με άρθρο των New York Times.
Τα μαγαζάκια, όπου συνήθως πωλούνται, είδαν μείωση των προϊόντων, οδηγώντας γονείς και παιδιά σε κυνήγι προμηθευτών ενόσω οι τιμές αυξάνονται. Τώρα, τα αυτοκόλλητα συνήθως πωλούνται σε τουλάχιστον διπλάσια την προτεινόμενη τιμή λιανεμπορίου των 150 πέσος (1 δολάριο) το πακέτο, ενώ οι απομιμήσεις έχουν γεμίσει την αγορά.
«Ναι» απάντησε ο ιδιοκτήτης, Ernesto Acuña. «Πέντε πακέτα για 900 πέσος. Αλλά θα πρέπει να περιμένεις στην ουρά».
Τις ημέρες που ο κ. Acuña μπορεί να βρει πακέτα, τα δίνει προς πώληση ακριβώς στις 6 μ.μ. Ωστόσο προηγουμένως, εξετάζει την ουρά που σχηματίζεται στο τετράγωνο και μοιράζει ανάλογα την ποσότητα την οποία κάθε πελάτης μπορεί να αγοράσει. Κάποιες ημέρες, το όριο είναι δύο πακέτα.
Η αυξημένη ζήτηση μπορεί να έχει σχέση με τις προσδοκίες – οι Αργεντίνοι είναι αισιόδοξοι για τις πιθανότητές τους στο Κατάρ μετά την περσινή νίκη στο Copa América – και επειδή αυτό θα είναι το τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο με τον αστέρα Λιονέλ Μέσι.
Και σε ένα περιβάλλον όπου ο ετήσιος πληθωρισμός αναμένεται να φτάσει το 100%, η δόξα του ποδοσφαίρου προσφέρει έναν καλό αντιπερισπασμό. Αυτό δημιούργησε μία μαύρη αγορά, όπου μία μόνο κάρτα του Μέσι πωλείται για 3.000 πέσος (20 δολάρια) και μία συλλεκτική κάρτα «gold legend» του Μέσι πωλείται για 60.000 πέσος (403 δολάρια) – περίπου ο μηνιαίος μισθός ενός εργαζομένου που παίρνει τον κατώτατο.
«Οι Αργεντίνοι ανταποκρίνονται στα πάθη», δήλωσε ο κ. Acuña, ο οποίος είναι και αντιπρόεδρος μίας ένωσης εκπροσώπησης των περιπτέρων.
Η ομάδα έκανε διαμαρτυρία στο τοπικό γραφείο της Panini τον περασμένο μήνα, απαιτώντας περισσότερα προϊόντα. Η Panini Argentina, θυγατρική της ιταλικής εταιρείας η οποία πούλησε πρώτη αυτοκόλλητα του Παγκοσμίου Κυπέλλου το 1970, δήλωσε ότι δεν υπάρχει έλλειψη. «Υπάρχει μία πολύ υψηλότερη ζήτηση», δήλωσε σχετικά.
Για τους συλλέκτες, ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ με αυτοκόλλητα θεωρείται επένδυση, της οποίας η αξία μπορεί να ανέβει, όπως αυτά από την τελευταία νίκη της Αργεντινής στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1986 στο Μεξικό, όταν έπαιζε ο Ντιέγκο Μαραντόνα. Αλλά πολύ περισσότερο, η συλλογή καρτών είναι θέμα αναμνήσεων.
«Είναι ένα αναμνηστικό», δήλωσε ο κ. Vargas, «ώστε να ανατρέχουν στα παλιά και να λένε, ήμουν εκεί σε αυτή την περίοδο».